Hastighedszone med maks. 40 km-t i Tranbjerg?

Mange henvendelser til Fællesrådet handler om, at der bliver kørt for stærkt og at det er farligt at krydse vejene m.m. Det har ofte været svært at gøre noget, men nu lyder der nye toner fra rådhuset:

»Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, vil øge trafiksikkerheden og skabe større tryghed med 13 nye hastighedszoner i Aarhus Kommune۫«. Og videre: »Vores lokalsamfund skal være trygge steder, hvor forældre med ro i maven kan lade børnene cykle alene af sted i skole. Vi har haft en god dialog med de berørte fællesråd, og vi tror på, at hastighedszonerne kan gøre en reel forskel i hverdagen i de udpegede områder«, hedder det i en pressemeddelelse fra Kommunen. Og Tranbjerg udpeget som en mulig ny hastighedszone. Tranbjerg Fællesråd har nu ikke drøftet det med Teknik og Miljø endnu.

Succes i Mårslet
Men i Mårslet har der været et pilotprojekt med en hastighedszone på 40 km/t, og herfra er der vist gode erfaringer: »Her viser hastighedsmålinger, at trafikanterne efter den nye fartgrænse kører helt op til ni km/t langsommere på nogle af byens mest trafikerede veje. Hastighedsmålingerne blev bakket op af en rundspørge i byen, hvor næsten halvdelen svarede, at de følte sig mere trygge i trafikken efter indførslen af den nye hastighedsgrænse«, oplyser Kommunen.

Hvad mener du?
Skal vi have en hastighedszone med maks. 40 km/t Tranbjerg? Send gerne en mail til fr@tranbjerg.dk med din kommentar og gerne med en begrundelse.

P.t. er Tingskov Alle og den gennemgående del af Grønløkke Alle og Børupvej skiltet med maks. 60 km/t. Vi ikke, hvad planen er her – om disse veje også skal være en del af hastighedszonen? Orholt Alle var tidligere skiltet til 60 km/t, men det er ændret nu (til 50 km/t). Landevejen sker der nok ikke noget med.